Raport: Raport: „Boosting the digital transition through lifelong learning” – Association of Nordic Engineers, NORDTEK
Raport określa sposób, w jaki skandynawskie: uniwersytety, przemysł oraz zainteresowane strony mogą wspierać transformację cyfrową wzmacniając uczenie się przez całe życie.
Zmiana modelu 70-20-10
Punktem wyjścia jest potrzeba zmiany modelu 70-20-10 (spowodowana cyfryzacją i COVID-19), ze względu na jego niezrównoważenie. Przewiduje się, że w wyniku kryzysu w 2020r. 54% pracowników będzie wymagało przekwalifikowania do 2022r. (szacunki Światowego Forum Ekonomicznego). Zwiększenie umiejętności cyfrowych i przywódczych jest ważnym elementem restrukturyzacji rynków pracy oraz wspierania zmian w społeczeństwie.
Opisane inicjatywy
Raport analizuje poniższe inicjatywy podejmowane przez środowiska skandynawskie:
1. Udostępnianie i rozwijanie cyfrowego podnoszenia kwalifikacji w firmach i organizacjach poprzez współpracę między firmami publicznymi i prywatnymi.
2. Rozwój kompetencji cyfrowych w firmach i organizacjach poprzez współpracę kierownictwa z pracownikami.
3. Wspólna platforma tworzona przez wszystkie wydziały techniczne fińskich uniwersytetów mająca na celu wsparcie transformacji cyfrowej w Finlandii.
4. Wspieranie krajowego rozwoju uczenia się przez całe życie poprzez konsultacje z zainteresowanymi stronami – projekt „W stronę uczenia się przez całe życie”.
5. Zaspokajanie potrzeb osób uczących się przez całe życie.
6. Partnerstwo pomiędzy związkiem zawodowym inżynierów, a organizacją pracodawców mające na celu zapewnienie finansowania uczenia się przez całe życie.
7. Współpraca w regionach wspierająca zapewnianie kursów podczas COVID-19.
8. Wdrażanie programu „Rozwoju Zawodowego Absolwenta”
9. Przedstawienie wizji elastycznego uczenia się przez całe życie – „Edukacja 2027/2028”.
Analiza opisanych inicjatyw wykazała, iż COVID-19 miał istotny wpływ na sposób, w jaki uniwersytety reagują na wyzwanie cyfryzacji, nie tylko w zakresie korzystania z formatu cyfrowego, ale także w odpowiedzi na potrzeby przekwalifikowania i podniesienia kwalifikacji na zmieniającym się rynku pracy. Wskazuje się na użyteczność współpracy pomiędzy zainteresowanymi stronami, a dostawcami edukacji. Jest ona istotnym narzędziem innowacji, która jest obecnie niezbędna z powodu pandemii.
Raport zakończony jest następującymi rekomendacjami:
1. Wszystkie zainteresowane strony, w tym partnerzy społeczni na poziomie międzynarodowym, krajowym, regionalnym i lokalnym ponoszą wspólną odpowiedzialność. Powinny one aktywnie tworzyć i angażować się w strategiczne partnerstwa lub sieci, które mogą wspierać rozwój ofert uczenia się przez całe życie w kontekście publicznym lub prywatnym.
2. Opracowanie środków zapewniających szybsze przekazywanie wiedzy opartej na badaniach w całym społeczeństwie poprzez oferowanie krótkich kursów oraz otwieranie dostępu do kursów, które były dostępne tylko dla studentów studiów stacjonarnych.
3. Upewnij się, że oferty kształcenia ustawicznego opierają się na wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach, które osoby zdobyły poprzez formalną i nieformalną edukację oraz przez całe życie zawodowe.
4. Oferty kształcenia ustawicznego mogą być bardzo skuteczne, jeśli format dydaktyczno-pedagogiczny obejmuje uczenie się razem lub w społecznościach uczących się online, stacjonarnie lub w formie hybrydowej.
5. Zaangażuj się aktywnie w rozwój cyfrowych liderów i przekrojowych kompetencji dla ekspertów AI (sztucznej inteligencji). Kluczowym priorytetem dla firm jest, aby były dostosowane do ery cyfrowej.
6. Opracowanie wspólnej platformy internetowej, na której kursy mogą być udostępniane różnym typom uczniów.
7. Ocena i rozwój obecnych modeli finansowania kształcenia ustawicznego. Należy wprowadzić modele, które zachęcają i motywują do zaangażowania zarówno jednostki, jak i instytucje szkolnictwa wyższego.
8. Wykorzystaj wiedzę z istniejących inicjatyw, co pozwoli Ci na wszechstronny rozwój. Można to osiągnąć dzięki specjalnej sieci na szczeblu politycznym.
Link do badania dostępny tutaj