Publikacja skupia się na doskonaleniu programów nauczania mieszanego (tzw. blended).
Filarem nauczania mieszanego jest odpowiednie udostępnianie i zarządzanie treścią, z której korzystają uczący się.
Autorzy inspirując się branżą marketingową przedstawiają opis tzw. strategii treści: „Strategia treści zajmuje się planowaniem aspektów zarządzania treścią w całym jej cyklu życia i obejmuje dostosowywanie treści do celów biznesowych, analizę i modelowanie oraz wpływa na rozwój, produkcję, prezentację, ocenę, pomiar i wycofywanie treści”.
Chcąc osiągnąć cele uczenia się za pomocą form blended krytyczne jest zebranie i udostępnienie różnych rodzajów treści różnym osobom i w różnym czasie. To wymaga dobrej strategii zarządzania treścią.
Taka strategia uwzględnia trzy domeny: cel, treść i człowiek.
Badając każdą z tych domen wraz ze sposobami ich wdrażania, możemy sformułować podejście do integracji strategii treści z projektowaniem, rozwojem i dostarczaniem blended learning.
Domena celu: Zrozumienie organizacji i uczących się
Dopasowanie strategii będzie uzależnione od zrozumienia kultury organizacji. I odpowiedzi na pytania: Jaka jest gotowość organizacji do przyjęcia podejścia blended learning? Jak zaangażowani są interesariusze w projektowanie, rozwój i realizację nowych inicjatyw edukacyjnych?
Aby wyczerpująco odpowiedzieć na te pytania należy posiadać wiedzę o tym kim są uczący się — ich cechy, potrzeby, obowiązki, wyzwania, ograniczenia i poziomy zaangażowania w proces uczenia się. Wiedza ta powinna być solidna i pewna.
Aby wdrożyć strategię treści w tej domenie warto tworzyć tzw. persony uczących się. Persony to uogólnienia cech, które mają zapewnić wgląd w uczniów i organizację jako całość. Opisują ich atrybuty, perspektywy, oczekiwania i sposoby interakcji uczniów z procesem uczenia się. Opisują preferencje, motywację, wzorce zachowań, postaw, opinii i bolączek.
Autorzy podają przykłady pytań kontrolnych w tej domenie:
• Gdzie wykonujesz większość swojej pracy i związanej z nią nauki?
• Co przeszkadza ci w uczeniu się?
• Jakie są Twoje osobiste cele zawodowe?
• Co Cię motywuje do uczenia się?
• Gdzie się zwracasz, aby znaleźć odpowiedzi na pytania lub pomoc, gdy tego potrzebujesz?
W oparciu o persony sporządza się mapy podróży edukacyjnych. Dobra mapa podróży edukacyjnej wskazuje, gdzie i kiedy uczniowie angażują się w naukę, podkreślając motywacje, kamienie milowe i osiągnięcia.
Domena treści.
W ramach tej domeny ustala się treści i strukturę nauczania, wraz z celem i kontekstem. Jakie relacje istnieją między elementami treści i jakiego języka używamy w budowaniu treści. Struktura odnosi się do organizacji, priorytetów, formatu i architektury treści. Ustala się ścieżki dla treści związane z kolejnością i miejscem uczenia się. Wdrożenie strategii treści w tej domenie może wymagać inwentaryzacji/audytu/analizy treści. Ustala się system klasyfikacji, w tym takie pola, jak nazwa pliku, typ pliku, rozmiar pliku, rodzaj zasobu szkoleniowego, tryb dostarczania, powiązane cele, autor, data utworzenia i ostatnia aktualizacja. Mapuje się dany program nauczania łącząc cele z każdym z tych kluczowych punktów na mapie co pomoże synchronizować treści z celami i programem. Ustala się taksonomię (klasyfikacja i oznaczenie treści edukacyjnych spójnymi terminami)
Domena człowiek.
W tej domenie definiuje się przepływ pracy i zarządzania. Procesy przepływu pracy ujawniają to, co jest potrzebne do wsparcia projektowania, rozwoju i dostarczania treści. Procesy zarządzania przypisują odpowiedzialność i uprawnienia w celu określenia, kto podejmuje decyzje dotyczące treści, kto ma uprawnienia do wprowadzania zmian, kto zarządza przepływem komunikacji. Projektanci, programiści, facylitatorzy, producenci i menedżerowie blended learning potrzebują zintegrować sferę techniczną ze sferą ludzką projektu. W tej domenie ustala się cykl życia treści, tworzy kalendarz pracy obejmujący każdą fazę projektowania, rozwoju i dostarczania treści szkoleniowych. Uwzględnia się harmonogramy przeglądów i powtórek wraz z osobami odpowiedzialnymi za dopilnowanie zakończenia każdego etapu. Ważne są standardy operacyjne i protokoły decyzyjne oraz kanały komunikacji. Wyznacza się zespół osób zaangażowanych w kulturę uczenia się oraz rozumiejących misję i cele biznesowe organizacji. Celem zespołu jest zapewnienie wglądu w doświadczenia ucznia, zidentyfikowanie przeszkód lub możliwości poprawy doświadczenia uczenia się oraz przekazanie informacji zwrotnej na temat ogólnej strategii treści.
Kiedy tworzy się nowoczesne nauczanie mieszane, pracuje się z wieloma składowymi, w tym z ludźmi, treścią i procesami - Wymaga to dobrej strategii.