Jednym z efektów projektu realizowanego przez międzynarodowe Partnerstwo na rzecz edukacji dorosłych jest dokument zawierający innowacyjne ramy kursów mających na celu poprawę umiejętności edukatorów i personelu pracującego z osobami starszymi.
Charakter opisanych kursów jest wynikiem wcześniej przeprowadzonych badań, które dostarczyły rzetelnej wiedzy o aktualnej sytuacji i miejscu seniorów w społeczeństwie również w zakresie edukacji przez całe życie. Przewodnik dla praktyka odpowiada na potrzeby edukacyjne wychowawców i personelu pracującego z osobami starszymi. Wsparcie aktywnego starzenia się ma na celu pomaganie ludziom jak najdłużej kierować własnym życiem – również poprzez utrzymywanie aktywności umysłu co jest równie ważne jak utrzymywanie aktywności fizycznej ciała. Wychowawcy i instytucje edukacji dorosłych odgrywają ważną rolę w tworzeniu sprzyjającego środowiska dla aktywnie starzejącego się społeczeństwa. W tym kontekście Przewodnik odnosi się do kilku aspektów edukacji - od potrzeb edukatorów pracujących z seniorami po metody utrzymania zaangażowania seniorów podczas zajęć.
Przewodnik dla praktyka zawiera opis kursu mającego na celu zwiększenie poziomu zaangażowania seniorów w działaniach edukacyjnych.
Kurs składa się z pięciu modułów.
1. Poznaj swoich seniorów - poznaj wyzwania, przed jakimi stają starsi ludzie w procesie starzenia się.
W tym module edukatorzy dowiadują się jakie są definicje starzenia się, wyzwania związane ze starzeniem się, socjologiczne i fizyczne zmiany starzenia się.
2. Zrozum swoich seniorów – Zrozumieć filary życia starszych i przełamać stereotypy związane ze starzeniem się
W tym module przedstawiane są takie zagadnienia jak filary w życiu starszych osób, problemy ze zdrowiem psychicznym związanym ze starzeniem się, mity i stereotypy dotyczące osób starszych i wpływu na nich.
3. Pracuj z seniorami – dowiedz się jak pracować ze starszymi, korzystając z praktycznych przykładów
Ten moduł poświęcony jest analizie usług potrzebnych dla seniorów, osobistym umiejętnościom pracy z osobami starszymi, komunikacji z seniorami, zagadnieniom motywacji i budowania zaangażowania osób starszych
4. Wzmocnij seniorów – dowiedz się jak wzmocnić pozycję starszych osób, aby byli aktywnymi obywatelami
Moduł poświęcony działaniom zmierzającym do budowania zaangażowania seniorów w życie społeczne, grupy obywatelskie, dbanie o zdrowie.
5. Doceń swoich seniorów – dowiedz się jak cenić seniorów jako atut dla społeczności i społeczeństwa
W tym module edukatorzy zapoznają się z dobrymi praktykami np. w Japonii, Singapurze, UE na aktywne włączenie seniorów w działania społeczne, edukacyjne.
Kurs został opracowany zgodnie z 5 zasadami nauczania (Merrill):
1. Orientacja na problem: uczniowie radzą sobie z problemami prawdziwego życia
2. Aktywacja: wcześniejsza wiedza uczniów jest wykorzystywana do aktywowania nowej wiedzy
3. Demonstracja: nowa wiedza jest pokazywana uczniom
4. Zastosowanie: nowa wiedza lub umiejętności są wykorzystywane do rozwiązania problemu
5. Integracja: uczący się wykorzystują nową wiedzę lub umiejętności w swoim prawdziwym życiu
Kurs ten oferuje organizacjom i profesjonalistom pracującym z seniorami możliwość ulepszenia ich procesów za pomocą opracowanych w Europie metod. Przedstawiono szereg instrumentów i inicjatyw edukacyjnych, aby podkreślić potencjał transferu modeli i dobrych praktyk w społecznościach lokalnych. Kurs ma na celu harmonizację programów edukacyjnych dla nauczycieli, a personel pracujący z seniorami na poziomie europejskim może wspierać aktywne starzejące się społeczeństwo. Ponadto ma na celu wypracowanie nowoczesnych i skutecznych modeli edukacyjnych, które umożliwią organizacjom pracującym z osobami starszymi doskonalenie ciągłego rozwoju zawodowego kadry.