Świat, jaki znamy, zmienia się w zawrotnym tempie. Dlatego też coraz bardziej przytłaczające jest dla społeczeństwa funkcjonowanie w nim. Kreatywność, innowacyjność oraz myślenie abstrakcyjne stało się warunkiem koniecznym jeżeli chodzi o umiejętności i przyszłość społeczeństwa.
Obecnie nauczyciele również w klasach o profilach fizycznych i cyfrowych odgrywają kluczową rolę we wspieraniu kreatywności. Można powiedzieć, że wprowadzenie kreatywnych praktyk w klasie będzie prowadzić do rozwoju innych kompetencji u uczniów. Psycholog kliniczny Amber Kemp-Gerstal twierdzi, że klasa jest jednym z najważniejszych miejsc, w których można zacząć uczyć kreatywności i zachęcać do rozwijania i pielęgnowania kreatywności.
Kreatywność stała się warunkiem wstępnym dla innowacji i będzie coraz bardziej poszukiwaną umiejętnością na rynku pracy w przyszłości. Kreatywności można się nauczyć. Dobre, zdrowe środowisko w klasie zawsze zawiera elementy kreatywności, które sprawiają, że lekcje stają się bardziej interesujące, zabawne i interaktywne. Właściwa mieszanka kreatywności wraz z programem nauczania pomaga uczniom być innowacyjnym, myśleć nieszablonowo, a także zachęca ich do uczenia się nowych rzeczy.
Zachęcanie do kreatywności w klasie można osiągnąć na kilka sposobów:
• Modelowanie zachowań kreatywnych;
• Tworzenie znaczących zadań;
• zachęcanie do poszukiwania wielu sposobów rozwiązywania problemów, wymyślania różnych rozwiązań, nagradzanie unikalnych pomysłów;
• tworzenie projektów grupowych, które zachęcają do współpracy, wspierają umiejętności rozwiązywania problemów;
• Przeprowadzanie sesje burzy mózgów.
Korzyści płynące z kreatywności w klasie :
• zmniejszenie stresu i niepokoju;
• daje możliwość wyrażenia siebie;
• promuje nieszablonowe myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów;
• poprawia skupienie i uwagę;
• zachęca do uczenia się przez całe życie.
autor: Vesna Bakota
Materiał źródłowy - pdf